Aktualności
#Powtórkazmuzyki 9. Postmodernizm
2021-09-21
Postmodernizm może wydawać się obszernym workiem, do którego można wrzucić właściwie każde zjawisko i wytłumaczyć każde współczesne dzieło. Ale postmodernizm, jak każdy nurt w sztuce, ma też swoje założenia i rządzi się swoimi prawami. Jakie zasady obowiązują w postmodernistycznej muzyce?
W tym bogatym zbiorze zjawisk muzycznych mieści się – najogólniej rzecz biorąc – cały wachlarz kompozytorskich postaw i działań implikowanych przez relacyjny (przedrostek „post”) stosunek do modernizmu. Postmodernistyczne dzieła muzyczne ukazują wielość równoprawnych rozwiązań rywalizujących o uwagę słuchaczy. Są one konsekwencją m.in. przełamywania uniwersalnych metanarracji na rzecz podejmowania wątków o znaczeniu lokalnym i osobistym, odrzucenia potrzeby ciągłego postępu i oryginalności na rzecz odnowienia relacji z przeszłością czy też swobodnego zestawiania pomysłów muzycznych różniących się pod względem stylu, łącznie z zacieraniem granic między sztuką elitarną a popularną. Tym wreszcie, co postmodernizm muzyce oferuje, jest często dystans i ironia, a także element zabawy.
Grafika: TOFU Studio
Jednym z bardziej wyrazistych muzycznych kierunków w obrębie tego nurtu jest „postmodernizm emocjonalny”, a jednym z jego najważniejszych przedstawicieli Maciej Zieliński. Twórczość kompozytora zwraca uwagę swoją ekspresyjnością, inwencją formalną i strukturalną, oryginalną orkiestracją oraz indywidualnym spojrzeniem na postmodernizm. Dodatkowo Maciej Zieliński został wrześniowym patronem miesiąca w PWM. Zachęcamy do lektury jego muzycznego alfabetu oraz do odkrywania jego twórczości w zbiorach PWM oraz w bibliotece serwisu nkoda.
postmodernizm:
• J. Kornowicz (Figury w oplocie na orkiestrę),
• M. Zieliński (Accello Tanguero na akordeon, wiolonczelę, perkusję i orkiestrę smyczkową),
• P. Mykietyn (III Symfonia na alt i orkiestrę),
• M. Chyrzyński (Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian),
• M. P. Górecki (Trio Titanic na klarnet, róg i fortepian)
Wpis opracowano na podstawie tekstu autorstwa prof. dr hab. Iwony Lindstedt pochodzącego z kalendarza PWM na 2021 rok.
Najczęściej czytane:
Księgarnia muzyczna PWM zaprasza dzieci w wieku 5–9 lat na warsztaty muzyczne oparte na serii książek o wielkich polskich kompozytorach autorstwa Kasi Huzar-Czub, które będą dostępne w sprzedaży także podczas spotkań.
W 2021 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zwraca uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Oficyną. W październiku wchodzimy w dialog z tradycją i kierujemy się ku muzyce Marty Ptaszyńskiej.
Początek sezonu artystycznego 2021/2022 obfituje w wydarzenia koncertowe, wśród których nie brakuje prawykonań utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zachęcamy do udziału w koncertach abonamentowych, ale także w festiwalach, w tym w Festiwalu Prawykonań, którego PWM jest partnerem. Sprawdźcie, gdzie w październiku zabrzmią po raz pierwszy nowe utwory polskich kompozytorów!
Miejsce pracy: księgarnia PWM, Kraków
Wymiar czasu pracy: pełny etat
Umowa o pracę
Kolejny weekend z „Warszawską Jesienią” i spotkanie z Matthiasem Kranebitterem.
Po Koncercie na Przyczółku Grochowskim przyszedł czas na spotkanie z Krzysztofem Knittlem.
Szósty dzień „Warszawskiej Jesieni” to We’re Here raz jeszcze oraz premiera nowego utworu Wojciecha Błażejczyka.
Postmodernizm może wydawać się obszernym workiem, do którego można wrzucić właściwie każde zjawisko i wytłumaczyć każde współczesne dzieło. Ale postmodernizm, jak każdy nurt w sztuce, ma też swoje założenia i rządzi się swoimi prawami. Jakie zasady obowiązują w postmodernistycznej muzyce?
W piąty dzień 64. „Warszawskiej Jesieni” zapraszamy do Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i siedziby teatru Komuna Warszawa.